Statut Miejskiego Przedszkola nr 3

Statut Miejskiego Przedszkola nr 3

 

Statut Miejskiego Przedszkola nr 3

w Ustce

Spis treści

Postanowienia ogólne....................................................................................................... 1

Nazwa przedszkola....................................................................................................... 1

Cele i zadania przedszkola............................................................................................ 1

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.......................................................................... 3

Indywidualny model przedszkola................................................................................. 5

Zadania przedszkola związane z nauką religii.............................................................. 5

Zadania związane z bezpieczeństwem.......................................................................... 5

Bezpieczeństwo dzieci w drodze z domu do przedszkola i z przedszkola do domu:... 6

Organy przedszkola....................................................................................................... 7

Organizacja przedszkola............................................................................................. 10

Praca wychowawczo-dydaktyczna............................................................................. 10

Ramowy rozkład dnia................................................................................................. 11

Funkcjonowanie przedszkola...................................................................................... 12

Pracownicy przedszkola.............................................................................................. 12

Wychowankowie przedszkola..................................................................................... 12

Zasady przyjęć do przedszkola................................................................................... 13

Prawa i obowiązki wychowanków.............................................................................. 13

Obowiązki rodziców................................................................................................... 14

Prawa rodziców........................................................................................................... 14

Zasady odpłatności za przedszkole............................................................................. 15

Skreślenie dziecka z listy wychowanków................................................................... 16

Współdziałanie organów przedszkola......................................................................... 17

Zasady rozwiązywania sporów................................................................................... 17

Realizacja zadań przedszkola w trybie zdalnym........................................................ 17

Dokumentacja przedszkola......................................................................................... 20

 

 

 

 

 

Postanowienia ogólne

§ 1

Nazwa przedszkola

  1. Miejskie Przedszkole nr 3, zwane dalej „przedszkolem”, jest przedszkolem publicznym.
  2. Nazwa używana przez przedszkole brzmi: Miejskie Przedszkole nr 3
  3. Siedzibą przedszkola jest ul. Polna 12 76-270 Ustka.
  4. Organem prowadzącym przedszkole jest Gmina Miasta Ustka.
  5. Siedzibą organu prowadzącego jest Urząd Miejski ul. Ks. Kardynała Wyszyńskiego 3 w Ustce.
  6. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Pomorski Kurator Oświaty w Gdańsku.

§ 2

Cele i zadania przedszkola

  1.  1.    Cele przedszkola to ukierunkowywanie rozwoju dziecka oraz jego wczesna edukacja zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym.
  2.  2.    Przedszkole realizuje zadania wynikające z powyższych celów poprzez:

a)     prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący,

b)     objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju,

c)     udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz rodziny i dzieci,

d)     wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej,

e)     organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,

f)      umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.

  1. Do zadań przedszkola należą:

a)     wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju,

b)     tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa,

c)     wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych,

d)     zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony,

e)     wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań,

f)      wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie,

g)     tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym,

h)     przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci,

i)      tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki,

j)      tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka,

k)     tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy,

l)      współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka,

m)   kreowanie wspólnie z wymienionymi podmiotami sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem są rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju,

n)     systematyczne uzupełnianie za zgodą rodziców realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju,

  • o)     systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole,

p)     organizowanie zgodnie z potrzebami zajęć umożliwiających dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej albo języka regionalnego – kaszubskiego,

q)     tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.

§ 3

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna

  1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
  4. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
    1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
    2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:

a)     rodzicami dzieci,

b)     poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,

c)     placówkami doskonalenia nauczycieli,

d)     innymi przedszkolami,

e)     organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.

  1. W przypadku gdy w wyniku udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa jego funkcjonowania w przedszkolu, dyrektor przedszkola może wystąpić za zgodą rodziców dziecka do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy problemu dziecka w celu wskazania sposobu jego rozwiązania.
  2. Nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzą działania mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, a także rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem tych zainteresowań i uzdolnień.
  3. Działania, o których mowa w ust. 8, obejmują obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
  4. W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel, wychowawca grupy wychowawczej lub specjalista informują o tym niezwłocznie dyrektora. Dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
  5. Dyrektor przedszkola planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania i wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

 

§ 4

Indywidualny model przedszkola

Przedszkole zmierza do wypracowania indywidualnego modelu przez:

a)     posiadanie własnego logo,

b)     współpracę z organizacjami niosącymi pomoc dzieciom,

c)     promowanie placówki w środowisku,

d)     tworzenie wizerunku przedszkola przyjaznego dzieciom i rodzicom,

e)     podejmowanie działań umożliwiających dzieciom poznanie świata i człowieka,

f)      prowadzenie własnej strony internetowej.

  • § 5

Zadania przedszkola związane z nauką religii

 

Nauka religii w przedszkolu organizowana jest na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz.U. z 1992 r. Nr 36 poz. 155 ze zm.).

§ 6

Zadania związane z bezpieczeństwem

  1.  1.    W czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału w godzinach określonych harmonogramem.
  2.  2.    Do obowiązków wyznaczonych pracowników obsługi należy codzienna kontrola bezpieczeństwa terenu i stanu technicznego urządzeń. W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia pracownik winien usunąć istniejące zagrożenie, ewentualnie zabezpieczyć teren, a w razie niemożności usunięcia zagrożenia zgłosić je dyrektorowi placówki, który podejmie stosowne decyzje.
  3.  3.    W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela i dodatkowo na każde 15 dzieci jednej osoby dorosłej. Wycieczki i spacery należy wpisywać do zeszytu spacerów i wycieczek z określeniem miejsca i godziny przewidywanego powrotu. Organizacja wycieczek odbywa się zgodnie z regulaminem spacerów i wycieczek przedszkola.
  4.  4.    Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych oddziałów odbywają się ze sprzętem dostosowanym do ich potrzeb i możliwości. Od pierwszych dni pobytu na terenie przedszkolnego ogrodu uczy się dzieci korzystania z urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
  5.  5.    Podczas zabaw nie wolno dzieciom oddalać się samowolnie z terenu.
  6.  6.    Dzieci wracają z terenu kolumną prowadzoną przez nauczyciela. Po ustawieniu podopiecznych w kolumnę nauczyciel powinien każdorazowo sprawdzić, czy wszystkie dzieci będące w danym dniu w jego grupie znajdują się w kolumnie.
  7.  7.    Rodziców zobowiązuje się do współdziałania z nauczycielem, dyrektorem i pozostałymi pracownikami przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu poprzez:
  8. informowanie nauczyciela o aktualnym stanie zdrowia dziecka, a szczególnie o chorobach, niedyspozycjach zagrażających jego zdrowiu i życiu,
  9. rodzic zobowiązany jest do natychmiastowego powiadomienia przedszkola w przypadku wystąpienia u dziecka choroby zakaźnej lub innego schorzenia mogącego przenosić się na pozostałe dzieci korzystające z usług przedszkola (wszy, owsiki, itp.),
  10. przyprowadzania do przedszkola wyłącznie zdrowego dziecka, bez jakichkolwiek oznak chorobowych oraz wysypki.  W sytuacjach trudnych do zdiagnozowania oznak chorobowych czy wsypki skórnej, obliguje się rodziców do przedstawienia zaświadczenia lekarskiego ze wskazaniem czy dany objaw chorobowy nie stwarza zagrożenia dla osób pozostających w bliskim kontakcie z dzieckiem chorym i może uczęszczać do przedszkola,
  11. rodzice/ opiekunowie prawni zobowiązani są do przyprowadzania i odbierania dziecka zgodnie z ramowym rozkładem dnia obowiązującym w przedszkolu, w przedziale godzinowym od 6.30 do godziny 16.30,
  12. obowiązkowe jest okazywanie dokumentu tożsamości przez osoby upoważnione przez rodziców do odbioru dziecka,
  13. współdziałanie z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola w zakresie wdrażania u dzieci bezpiecznych zachowań.

§ 7

Bezpieczeństwo dzieci w drodze z domu do przedszkola i z przedszkola do domu:

 

  1.  1.       Rodzice dziecka są odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo i mają obowiązek osobistego przyprowadzania i odbierania go z przedszkola. W przypadku wychowanków domu dziecka dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane przez wychowawcę.
  2.  2.       Dziecko może być wyjątkowo przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na piśmie przez rodziców dziecka.
  3.  3.       Upoważnienie, które znajduje się w dokumentacji przedszkola, powinno zawierać imię i nazwisko, numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
  4.  4.       Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
  5.  5.       W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby upoważnionej, której stan wskazuje na spożycie alkoholu lub narkotyków, dziecko nie będzie oddane pod jej opiekę.
  6.  6.       Podczas odbierania dziecka z przedszkola nauczyciel przekazuje dziecko pod opiekę osobie odbierającej. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeństwo ponosi osoba odbierająca.
  7.  7.       Życzenia rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być poparte stosownymi prawomocnymi orzeczeniami sądowymi.
  8.  8.       Dziecko może być przyprowadzane do przedszkola od godz. 6.30 do godz. 8.30 lub w każdym innym czasie po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym lub osobistym.
  9.  9.       W przypadku nieodebrania dziecka po upływie czasu godzin otwarcia placówki nauczyciel kontaktuje się z rodzicami/ prawnymi opiekunami. W przypadku nieudanych prób informuje o zaistniałej sytuacji dyrektora oraz policję.

 

 

 

§ 8

Organy przedszkola

  1.  1.    Organami przedszkola są:

a)     dyrektor,

b)     rada pedagogiczna,

c)     rada rodziców.

  1.  2.    Dyrektor przedszkola:

a)     organizuje pracę placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,

b)     sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,

c)     sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,

d)     realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących, uwzględnia opinie i wnioski rady pedagogicznej i rady rodziców,

e)     dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki,

f)      jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracowników, przyznawania nagród i wymierzania kar,

g)     współdziała ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,

h)     po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wychowania przedszkolnego),

i)      jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolnego całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego,

j)      w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami,

k)     stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem są działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki; podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności,

l)      organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, organizacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.

 

a)     W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji.

b)     Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.

c)     Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.

d)     Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.

e)     Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej jednej trzeciej członków rady pedagogicznej.

f)      Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą w szczególności:

  • przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,
  • zatwierdzanie planów pracy placówki,
  • podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w jednostce,
  • ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
  • podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola,
  • ustalenie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian.

g)     Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:

  • organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,
  • propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych, wychowawczych i dydaktycznych,
  • programy wychowania przedszkolnego,
  • powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola,
  • powierzenie stanowiska wicedyrektora,
  • przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
  • pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy, a także może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
  1. Radę rodziców stanowi reprezentacja rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.

a)     W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci. W wyborach tych jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Powyższe wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym.

b)     Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności wewnętrzną strukturę i tryb pracy. Regulamin rady rodziców nie może być sprzeczny ze statutem placówki.

c)     W celu wspierania działalności statutowej placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców i innych źródeł. Zasady wydawania funduszy rady rodziców określa regulamin rady rodziców.

d)     Organy przedszkola współdziałają z sobą na zasadach partnerstwa, przestrzegając obowiązującego prawa oświatowego i nie ingerując w swoje kompetencje. Bieżącą wymianę informacji między organami zapewnia dyrektor przedszkola poprzez: zebrania, narady, zeszyt zarządzeń wewnętrznych, tablice ogłoszeń dla rodziców, tablicę informacyjną dla nauczycieli, strony internetowe, korespondencję.

§ 9

Organizacja przedszkola

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25. Jednak w związku z przedłużającymi się działaniami wojennymi na terytorium Ukrainy oraz koniecznością zapewnienia opieki i edukacji uczniom będącym obywatelami Ukrainy, którzy po 24 lutego 2022 r. przybyli do Polski liczebność grupy może być zwiększona do 28 osób (dodatkowo 3 dzieci uchodźczych z Ukrainy)- nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. poz. 502).
  3. W przedszkolu realizowana jest podstawa programowa wychowanie przedszkolnego w formie:
  4. bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki podczas pierwszych 5 godzin pobytu dziecka w przedszkolu;
  5. zajęć wykraczających poza czas 5 godzin bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki;
  6. realizacji zadań wykraczających poza podstawę programową. 

 

§ 10

Praca wychowawczo-dydaktyczna

 

  1.  1.       Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu realizowana jest według podstawy programowej wychowania przedszkolnego i dopuszczonych do użytku przez dyrektora przedszkola programów wychowania przedszkolnego.
  2.  2.       Godzina zajęć w przedszkolu wynosi 60 minut.
  3.  3.       Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
  4.  4.       Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
  5.  5.       Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
  6.  6.       Zajęcia z terapii logopedycznej dokumentowane są w indywidualnych dziennikach zajęć terapii logopedycznej.
  7.  7.       Zajęcia terapeutyczne dokumentowane są w dzienniku zajęć terapeutycznych.
  8.  8.       Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zarówno zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, a także ubieranie, rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.
  9.  9.       Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem na poznanie liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tych czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
  10.  10.    Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
  11.  11.    Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.

§ 11

Ramowy rozkład dnia

  1.  1.       Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora.
  2.  2.       Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel (nauczyciele), któremu powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustala dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci oraz struktury organizacyjnej placówki.

§ 12

Funkcjonowanie przedszkola

  1. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny od poniedziałku do piątku w godz. 6.30 – 16.30 z wyjątkiem przerw wakacyjnych ustalonych przez organ prowadzący.
  2.  Zmianę organizacji pracy przedszkola (łączenie grup) przewiduje się w okresie przerw urlopowych, świątecznych, ferii szkolnych, a dotyczy to:

a)     zmniejszenia liczby oddziałów w przypadku, gdy zmniejszy się frekwencja dzieci w   przedszkolu z uwagi na przerwę w szkołach (ferie, wakacje),

b)     przypadku, gdy w oddziale przedszkolnym frekwencja dzieci spadnie do około 50% spowodowana jest chorobą dzieci, dłuższą absencją nauczyciela (liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25).

 

§ 13

Pracownicy przedszkola

 

  1. Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
  2. Szczegółowy zakres obowiązków pracowników administracji i obsługi ustala dyrektor przedszkola na dany rok szkolny.

§ 14

Wychowankowie przedszkola

 

  1.  1.       Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy trzy lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedem lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola, dysponując wolnymi miejscami, może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło dwa i pół roku.
  2.  2.       W przypadku dzieci mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej siedmiu lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono dziewięć lat.
  3.  3.       Dziecko w wieku sześciu lat ma obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne.
  4.  4.       Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w ust. 3, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola.

 

 

§ 15

Zasady przyjęć do przedszkola

 

  1. Do przedszkola przyjmuje się kandydatów spełniających kryteria zawarte w regulaminie rekrutacji placówki.
  2. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica.

§ 16

Prawa i obowiązki wychowanków

 

  1. Dzieci w przedszkolu mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526), w szczególności prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego poprzez:

a)     przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dziecka i możliwościami placówki,

b)     organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, zdrowe żywienie,

c)     właściwie zorganizowany wypoczynek, bezpieczne zażywanie ruchu,

d)     uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z możliwościami percepcyjnymi dziecka,

e)     zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,

f)      zaspokajanie potrzeb własnych,

g)     doskonalenie i rozwijanie zdolności i zainteresowań,

h)     przeprowadzanie prostych doświadczeń lub ich obserwowanie,

i)      współdecydowanie o wyborze zabaw i rodzaju zajęć w danym dniu,

j)      zabawę i wybór towarzysza zabawy,

k)     ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,

l)      wyrażanie własnych sądów i opinii,

m)   poszanowanie godności osobistej,

n)     tolerancję,

  • o)     akceptację,

p)     zrozumienie indywidualnych potrzeb,

q)     poszanowanie własności,

r)      indywidualne tempo rozwoju.

  1.  2.       Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:

a)     przestrzegać ustalonych w grupie zasad i reguł (m.in. sprzątać po skończonej zabawie i pracy, pilnować swojej zabawki przyniesionej z domu),

b)     przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa,

c)     podejmować czynności zmierzające do podnoszenia kompetencji z zakresu samoobsługi,

d)     samodzielnie załatwiać potrzeby fizjologiczne,

e)     wykonywać prace porządkowe na miarę swoich możliwości,

f)      przestrzegać podstawowych zasad higieny osobistej,

g)     szanować wytwory innych dzieci,

h)     godnie reprezentować przedszkole w kontaktach ze środowiskiem.

 

§ 17

Obowiązki rodziców

 

Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należą:

1)     respektowanie niniejszego statutu,

2)     respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,

3)     przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,

4)     terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,

5)     niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,

6)     zapewnienie regularnego uczęszczania do przedszkola dzieci sześcioletnich podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego,

7)     zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,

8)     wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,

9)     inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.

 

§ 18

Prawa rodziców

 

  1.  1.       Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
  2.  2.       Rodzice mają prawo do:

a)     zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,

b)     uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,

c)     uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je wspomagać w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do jego potrzeb,

d)     uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych i doborze metod udzielania dziecku pomocy,

e)     wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,

f)      wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i organowi nadzorującemu pracę pedagogiczną.

 

§ 19

Zasady odpłatności za przedszkole

 

  1.  1.       Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w czasie ustalonym przez organ prowadzący, nie krótszym niż pięć godzin.
  2.  2.       Przedszkole pobiera opłaty za nauczanie, wychowanie i opiekę prowadzone w czasie przekraczającym czas bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki, ustalony przez organ prowadzący, jak również opłaty za korzystanie z posiłków.
  3.  3.       Termin i sposób wnoszenia opłat za przedszkole:

a)     rodzice zobowiązani są do dokonywania wpłat za przedszkole do 15. dnia danego miesiąca z góry,

b)     opłaty dokonują rodzice przelewem (pocztowym, bankowym lub internetowym) na konto bankowe przedszkola,

c)     wysokość opłaty za przedszkole, po uwzględnieniu przysługujących odliczeń, podawana jest rodzicom pierwszego dnia roboczego danego miesiąca,

d)     zaleganie z odpłatnością za przedszkole powyżej jednego miesiąca spowoduje rozwiązanie umowy na pobyt dziecka w przedszkolu.

  1.  4.       Sposób dożywiania dzieci niekorzystających z żywienia w przedszkolu: dzieci niekorzystające z wyżywienia w przedszkolu mają możliwość spożycia posiłków przygotowanych przez rodzica według zasad ustalonych przez dyrektora w porozumieniu z rodzicami.

 5.       Rodzic w przypadku nieobecności dziecka ma obowiązek zgłaszanie tego faktu dzień wcześniej lub najpóźniej do godz. 7.15 w tym dniu pod numer telefonu 793964881 w celu weryfikacji zamówienia żywienia podając imię i nazwisko dziecka. Jeśli rodzic/ opiekun prawny nie zgłosi nieobecności ponosi koszt zamówionego żywienia, ewentualnie osobiście odbiera posiłek do godziny 13-tej tego dnia.

 6.       Rodzicom/opiekunom prawnym z tytułu nieobecności dziecka w przedszkolu przysługuje zwrot kosztów w wysokości aktualnie obowiązującej stawki żywieniowej. Rozliczenie kosztów wyżywienia dokonywane jest po zakończeniu miesiąca, a naliczoną opłatę pomniejsza się o przysługujący odpis żywieniowy poprzedniego miesiąca (każdą nieobecność).

 7.       Skreślenie dziecka z listy przedszkola nie zwalnia rodziców/opiekunów prawnych z obowiązku uregulowania powstałej zaległości.

 

 

 

§ 20

Skreślenie dziecka z listy wychowanków

 

  1.  1.       Dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:

a)     systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole (za okres miesiąca), nieobecności dziecka (ponad miesiąc) i niezgłoszenia tego faktu przedszkolu,

b)     nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,

c)     utajenia przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie.

  1.  2.       Decyzję o skreśleniu dziecka z listy rodzice otrzymują na piśmie z uzasadnieniem. Od decyzji przysługuje odwołanie do kuratora oświaty w terminie 14 dni od daty jej doręczenia rodzicom dziecka.
  2.  3.       Skreślenie dziecka z listy jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy.
  3.  4.       Dziecko sześcioletnie może zostać przeniesione do oddziału pięciogodzinnego w przedszkolu, do którego uczęszcza, do innego przedszkola lub do szkoły, gdzie będzie realizować podstawę programową, w przypadku nieuregulowania przez rodzica zaległości miesięcznej z tytułu opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.

§ 21

Współdziałanie organów przedszkola

 

  1. Organy działające w przedszkolu współdziałają ze sobą tak, aby:

a)     zapewnić każdemu z nich możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych w przepisach powszechnie obowiązujących,

b)     umożliwić rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola,

c)     zapewnić bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowanych działaniach lub decyzjach.

  1. Każdy organ przedszkola może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów przedszkola, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
  2. Współdziałanie organów ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom, przestrzegania Konwencji o prawach dziecka i podnoszenie poziomu pracy placówki.

§ 22

Zasady rozwiązywania sporów

 

  1. Organem właściwym do rozwiązywania sporów między organami przedszkola jest dyrektor.
  2. Spory kompetencyjne między organami przedszkola rozstrzyga się w drodze negocjacji i mediacji z zachowaniem swobodnego działania w ramach swoich kompetencji.

§ 23

Realizacja zadań przedszkola w trybie zdalnym

 

  1. W przypadku, gdy zajęcia stacjonarne w przedszkolu są zawieszone - zajęcia te realizowane są z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami.
  2. Zawieszenie zajęć stacjonarnych może wynikać z prawa powszechnie obowiązującego (w szczególności wprowadzenia stanu zawieszenia bądź ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty, zgodnie z odrębnym przepisami) lub może być wprowadzone zarządzeniem dyrektora bądź organu prowadzącego, w szczególności z przyczyn określonych w § 17 i 18 rozporządzenia  Ministra Edukacji Narodowej i Sportu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, ale także w innych przypadkach (np. braków kadrowych wynikających z absencji, awarii urządzeń przedszkola i innych nieprzewidzianych okoliczności). O przyczynie i przewidywanym czasie trwania zawieszenia informuje się rodziców niezwłocznie.
  3. Za zorganizowanie zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość odpowiada dyrektor, który w szczególności:

a)     ustala, czy dzieci i nauczyciele mają dostęp do infrastruktury informatycznej, oprogramowania i internetu umożliwiających interakcję między dziećmi a nauczycielami prowadzącymi zajęcia,

b)     ustala, we współpracy z nauczycielami, technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji zajęć,

c)     określa zasady bezpiecznego uczestnictwa w zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych,

d)     ustala, we współpracy z nauczycielami, źródła i materiały niezbędne do realizacji zajęć, z których dzieci mogą korzystać,

e)     ustala z nauczycielami potrzebę modyfikacji zestawu programów wychowania przedszkolnego oraz w razie potrzeby, modyfikuje ten zestaw,

f)      ustala, w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców, potrzebę modyfikacji w trakcie roku szkolnego realizowanego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz w razie potrzeby, modyfikuje ten program,

g)     ustala, we współpracy z nauczycielami, sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci na zajęciach oraz sposób i termin usprawiedliwiania nieobecności dzieci na zajęciach edukacyjnych,

h)     zapewnia każdemu dziecku lub rodzicom możliwość konsultacji z nauczycielem prowadzącym zajęcia oraz przekazuje im informację o formie i terminach tych konsultacji,

i)      przekazuje dzieciom, rodzicom i nauczycielom informację o sposobie i trybie realizacji zadań tej jednostki, w szczególności w zakresie organizacji kształcenia specjalnego, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka lub zajęć, o których mowa w art. 165 ust. 7 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

j)      koordynuje współpracę nauczycieli z dziećmi lub rodzicami, uwzględniając potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne dzieci, w tym dzieci objętych kształceniem specjalnym, indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym lub indywidualnym nauczaniem, dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju lub uczęszczających na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze oraz potrzeby osób uczęszczających na zajęcia, o których mowa w art. 165 ust. 7 i 10 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,

k)     może, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej, czasowo zmodyfikować odpowiednio tygodniowy rozkład zajęć lub semestralny rozkład zajęć w zakresie prowadzonych w jednostce systemu oświaty zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość lub innego sposobu realizacji tych zajęć.

  1. Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość mogą być, według wyboru dyrektora realizowane:

a)     z wykorzystaniem narzędzia informatycznego, o którym mowa w art. 44a ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe lub (Zintegrowana Platforma Edukacyjna),

b)     z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, dzieckiem lub rodzicem, lub

c)     przez podejmowanie przez dziecko aktywności określonych przez nauczyciela, potwierdzających zapoznanie się ze wskazanym materiałem lub wykonanie określonych działań, lub

  1. W inny niż określone w pkt 1–3 sposób umożliwiający kontynuowanie procesu kształcenia i wychowania. Inny sposób określa dyrektor.
  2.  Decyzja o odstąpieniu od organizowania zajęć z wykorzystaniem wymienionych metod i technik może być podjęta przez dyrektora wyłącznie w szczególnie uzasadnionych przypadkach i pod warunkiem uzyskania zgody organu prowadzącego i pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny.
  3. Przedszkole zapewnia nauczycielom możliwość prowadzenia nauczania zdalnego w siedzibie przedszkola z wykorzystaniem przedszkolnego sprzętu komputerowego.
  4. Dyrektor powołuje zespół ds. zdalnego nauczania, którego zadaniami są wspieranie pozostałych nauczycieli, dzielenie się doświadczeniami i umiejętnościami informatycznymi oraz metodycznymi.
  5. Prowadzone przez nauczycieli zajęcia online mogą być obserwowane przez dyrektora, w ramach prowadzonego wewnętrznego nadzoru pedagogicznego.
  6. Dyrektor przedszkola koordynuje pracę nauczycieli oraz współpracę nauczycieli z rodzicami.
  7. Nauczyciel zobowiązany jest do odczytywania informacji wysyłanych przez dyrektora     

      przedszkola w postaci SMS-ów, e-maili, za pomocą komunikatorów internetowych.

  1. Nauczyciele wykonują pracę zdalnie lub pozostają w gotowości do pracy.
  2. Przy planowaniu pracy zdalnej do realizacji w domu proponuje się sytuacje sprzyjające zacieśnieniu rodzinnych relacji, np. konstruowanie gier, czytanie, zabawy sensoryczne, wspólną zabawę na podwórku.

§ 24

Dokumentacja przedszkola

 

  1.  1.       Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2.  2.       Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 25

Uchwalono Uchwałą nr 01/09/22 podczas zebrania Rady Pedagogicznej z dnia 14.09.2022

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 14.09.2022
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Beata Janiszewska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 04 stycznia 2023 15:40
Dokument wprowadzony do BIP przez: Beata Janiszewska
Ilość wyświetleń: 72
04 stycznia 2023 15:45 (Beata Janiszewska) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
04 stycznia 2023 15:40 (Beata Janiszewska) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)